از آیات قرآن به وضوح استفاده میشود كه موجودات كه یكى از آنها زنبور است داراى هوش و فراست است كه به وسیله آن میتواند الهام و وحى الهى را دریافت كند.و به وسیله این وحی به اداره امور زندگی خود بپردازد

در قرآن اشاره ای به وضعیت زنبور عسل می کند که:
وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ (نحل آیه 68)
و پروردگارت به زنبور عسل الهام كرد كه: از كوه‏ها و درختان و آنچه [از دار بست‏هایى‏] كه [مردم‏] بر مى‏افرازند، براى خود خانه‏هایى برگیر. 
-----------------------------
تفسیر و نکته های این آیه:
-----------------------------

کلمه وحی در این جا به معنای غریزه است. غریزه ای که خداوند در زنبور قرار داده است طبق این حدیث: محمدبن‏یوسف از پدرش نقل كرده است كه گفت: از امام‏باقر (ع) درباره سخن خدا «وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ» سؤال كردم، فرمود: [وحى در این آیه‏] به معناى الهام است.( نورالثقلین، ج 3، ص 63، ح 127)

-------------------------------------------------------------------
با توجه به معنای آیه مشخص می شود که تلاش و حرکت حیوانات و خانه سازی آنها همه بر اساس غریزه ای است که خداوند در درون آنها قرار داده است و این عظمت و بزرگی خدا را می رساند
-------------------------------------------------------------------

سوالی که ممکن است پیش آید:

غریزه منحصر به زنبوران عسل نیست و در همه حیوانات وجود دارد، چرا تنها در اینجا این تعبیر آمده است

جواب:

امروز كه زندگى زنبوران عسل دقیقا از طرف دانشمندان مورد بررسى عمیق قرار گرفته ثابت شده است كه این حشره شگفت‏انگیز آن چنان تمدن و زندگى اجتماعى شگفت‏انگیزى دارد كه از جهات زیادى بر تمدن انسان و زندگى اجتماعى او پیشى گرفته است

زنبور شناسانِ جهان مى‏گویند:
زنبورها با آن مغز كوچك خود كه از ارزن كوچكتر است، چهارصد و شصت رشته علم را به كار مى‏گیرند تا كار ساختن مخزن، لانه و عسل را انجام دهند. این فقط كار وحى و اتصال به خدا است‏
-------------------------------------------------------------------

با وجود این همه نعمت –دقت و ظرافت آیا باز هم در وجود خدا شک کردن امری معقول است(أفى الله شك فاطر السماوات والأرض)
-------------------------------------------------------------------


اولین ماموریتی که برای زنبوران در این آیه بیان شده است، ساخت مسکن است زیرا مساله مسكن مناسب نخستین شرط زندگى است و به دنبال آن فعالیتهاى دیگر امكان پذیر مى‏شود

-------------------------------------------------------------------

با توجه به معنای آیه:لانه و كندوى عسل باید در نقطه مرتفعى از كوه و درخت و داربست باشد تا به خوبى بتواند از آن استفاده كند 

نکته ای که می شود با توجه به این مطب نتیجه گرفت

(مردان خدا چون «زنبور» هستند كه از زمینی شدن و پستى‏ها دورى كرده و بلندى‏ها را انتخاب مى‏كنند، از معارف الهى استفاده كرده و راه پروردگارشان را خاضعانه مى‏پیمایند این افراد از حلقومشان حكمت و حلاوت‏هاى معنوى خارج مى‏شود)

موید این سخن: پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله انسان‏هایى كه نعمت‏ها را صحیح هزینه مى‏كنند، به زنبور عسل تشبیه كرده‏اند؛(الْمُؤْمِنُ كَالنَّحْلَة) مؤمن مثل زنبور است. هر چه نعمت مصرف مى‏كند، عسل مى‏شود(بحار الأنوار: 61/ 238، باب 10).

-------------------------------------------------------------------

در آیه بعد می فرماید:
ثُمَّ كُلِی مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِی سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذلِكَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُون‏(نحل آیه 69)

سپس از همه میوه‏ها بخور، پس راههاى پروردگارت را خاضعانه طى كن. از شكم‏هاى آنها نوشیدنى رنگارنگ بیرون مى‏آید كه در آن شفاى مردم است، البتّه در این (زندگى زنبور) براى كسانى كه فكر مى‏كنند قطعاً عبرتى است 

-----------------------------------
تفسیر و نکته های این آیه
-----------------------------------

بعد از خانه سازی زنبور در این آیه اشاره به ماموریت دوم زنبور می کند که از تمام ثمرات تناول كن

---------------------------------------------------------------------------

حركت زنبور در مسیرى كه خداوند برایشان انتخاب نموده است، حركت متواضعانه است چرا که در آیه می فرماید)خاضعانه مسیر را طی کن)

" ذلل" جمع ذلول به معنى تسلیم و رام باشد، و توصیف راهها به" ذلل" به خاطر آنست كه این جاده‏ها در برابر زنبوران عسل كاملا رام و تسلیمند و این هوش زنبور را می رساند که با این جثه کوچکش چگونه راههای مختلفی را می پیماید و بدون این که خانه را گم کند به خانه برمی گردد

-------------------------------------------------------------------

این آیه درست است که درباره زنبور عسل است، ولى یاد زندگى آنان براى انسان مى‏تواند گویاى این پیام باشد كه: انسان نیز مانند دیگر موجودات طبیعت، باید در برابر پروردگارش فروتن باشد و در مسیر او گام بردارد

-------------------------------------------------------------------

اعجاز خلقت: یك كارخانه عسل‏سازى، در شكم حیوانى كوچك! چرا که در آیه می فرماید از شكم‏هاى آنها نوشیدنى رنگارنگ بیرون مى‏آید)

دستگاه‏هایى كه در بدن این حشره است بسیار اعجاب‏آور است. زنبور وقتى روى گُل مى‏نشیند سعى مى‏كند شیره گل را بمكد. اكثر گل‏هایى كه زنبور روى آن‏ها مى‏نشیند تلخ‏اند. در بدن این موجود دستگاهى وجود دارد كه مواد تلخ را جذب مى‏كند و این در حالى است كه ما انسان‏ها از مواد تلخ فرارى هستیم، ولى او عاشق مواد تلخ است. او مواد تلخ گل را به شیرین‏ترین مواد عالم تبدیل مى‏كند و به گونه‏اى این مواد را مى‏سازد كه بر خلاف تمام مواد عالم ضدّ میكرب است. اما عسل طبیعى زنبور، اگر هزار سال هم بگذرد، حتى در میان آشغال، میكروب قبول نمى‏كند. زنبور عسل سالم‏ترین مواد عالم را، آن هم به صورت ضدّ میكرب، مى‏سازد و عسل ماده‏اى است كه براى هر بیمارى‏اى در این عالم مفید است.

-------------------------------------------------------------------

عسلی طبیعى است که به رنگ‏هاى مختلفى باشد. آیه می فرماید(نوشیدنى رنگارنگ بیرون مى‏آید) كه این اختلاف رنگ‏ها بر اساس اختلاف رنگ گلها باشد

-------------------------------------------------------------------

در گیاهان و گلها، خواص درمانى است كه از طریق عسل، شفاى دردهاى ما مى‏شود. «فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ» (ناگفته پیداست كه عسل، شفاى همه دردها نیست، لذا بصورت نكره «شِفاءٌ» آمده است)

---------------------------------------------------------------------------

این آیه مردم را تشویق می کند که برای درمان از عسل استفاده کنید این مطلب ، بیانگر آن است كه خداوند چنین تقدیر كرده است كه بیماران را از راه‏هاى طبیعى شفا دهید

--------------------------------------------------------------------------
در آخر آیه می فرماید : تمام درس‏ها و عبرت‏ها، براى كسانى است كه اهل فكر و اندیشه باشند و گر نه افرادى هستند كه در تمام عمر از عسل استفاده مى‏كنند ولى حاضر به چند دقیقه فكر درباره‏ى آن نیستند